دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ دانشکده علوم قرآنی خوی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احسن الحدیث؛ نشریه پژوهشی دانشکده علوم قرآنی خوی
 
درباره تارنمای حاضر

مطالب این تارنما تنها به محتوای نـشریـه علمی - تخصصی احسن الحدیث اختصاص دارد و به اخبار دانشکده علوم قرآنی خـوی نـمـی‌پـردازد. جهـت اطـلاع از اخــبـار و اطلاعیه‌های دانشکده به وبسایت دانشگاه علـوم و معارف قرآن کریم مـراجعـه کـنـید

سخن مدیر مسئول

تعالی و پیشرفت هر جامعه به میزان تولید علم وابسته است و این مهم تنها با پژوهش و تحقیق حاصل می‌شود. از سوی دیگر یافتن راهکارهای حل مشکلات گوناگون موجود در ساحت زیست اجتماعی بشر نیز در گرو پژوهش و مطالعات عمیق در موضوعات گوناگون است. اگر بخواهیم افق‌های تازه‌ای از دانش و تجربه را برای آیندگان باز کنیم و جهان پیرامون و پدیده‌های آن را نقادانه و موشکافانه مطالعه کنیم، باز هم به پژوهش و تحقیق نیازمند خواهیم بود. در واقع کشف حقیقت، مطلوب تحقیق و پژوهش است و حقیقت‌یابی ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود. بدون پژوهش هیچ امری از امور زندگی، نشاط و پویایی لازم را نخواهد داشت و اصولاً جامعه فاقد پژوهشگر و پرسشگر ،جامعه‌ای بی‌تحرک، ایستا و غیربالنده است. امروزه کشورهای توسعه‌یافته بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش پژوهش دارند و بخش در خور توجهی از تولید ناخالص ملی این کشورها به سرمایه‌گذاری در امر پژوهش اختصاص یافته است. متأسفانه کشور ما در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد و پژوهش در کشور اسلامی ما ـ که دستور کتابش «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر/17و18) است و در جای‌جای قرآن عظیم‌الشأن موضوع تفکر، تدبر، تعقل، تحقیق و تذکر موج می‌زند ـ هنوز این امر بسیار مهم نهادینه نشده است؛ بودجه اختصاص یافته به این مهم در کشور ما، در مقایسه با سایر امور از جمله ورزش، هنر و سینما بسیار ناچیز است. این امر در کنار مقایسه میزان بودجه پژوهشی کشور با بودجه‌ پژوهشی کشورهای پیشرفته لزوم تدبیر عاجل مسئولان را بیش‌ از پیش ضروری می‌نماید. در کنار اختصاص بودجه‌های لازم، در زمینه نهادینه‌سازی و گسترش فرهنگ پژوهش نیز باید اقدامات جدی‌تری را پیش‌بینی و به انجام برسانیم. اینک که نخستین شماره از نشریه علمی ‌ـ تخصصی احسن‌الحدیث در اختیار اساتید، دانشجویان و فرهیخگان قرار می‌گیرد، نکاتی را یادآور می‌شود:

1ـ اساتید، دانشجویان و پژوهشگران باید در انتخاب موضوعات پژوهشی به نیازهای جامعه توجه کنند؛ به بیان دیگر پژوهش‌ها باید با بیانی ساده و روان، پاسخگوی نیازهای ما باشند و گرنه پیچیده کردن الفاظ و نوشتار دلیل بر علمی بودن آن نمی‌تواند باشد و گاه تقلید صرف از الگوهای نه چندان مطلوب غربی است. قرآن کریم ما را به بیان ساده دعوت می‌‌کند: «فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ» (مریم/97) سیره بزرگان ما نیز پاسخگویی به نیازهای جامعه به ساده‌ترین بیان ممکن بوده است.

2ـ یکی از لوازم کیفی شدن پژوهش‌ها، حمایت‌‌‌ جدی از پژوهش و پژوهشگر است و نخستین گام در این زمینه تخصیص بودجه پژوهشی مستقل و در خور است. مع‌الاسف تا کنون در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم این مهم تحقق نیافته است؛ هر چند اقدامات مطلوب و در خور توجهی در دانشکده‌ها سامامن یافته است.

3ـ رسالت نخست نشریه احسن‌الحدیث تمهید مقدمات برای آسان‌سازی نشر فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی دانشجویان است تا از این طریق بتوانند گام‌های اولیه را در این راستا بردارند و در تحقیق و تألیف مقالات علمی و پژوهشی ورزیده شوند و به طور عملی وارد میدان پژوهش گردند.

4ـ ارتقای کیفی نشریه احسن‌الحدیث، همکاری اساتید محترم و اعضای هیئت علمی را می‌طلبد که امید است اساتید بزرگوار، در تمام دانشکده‌های علوم قرآنی و سایر دانشگاه‌های کشور، ضمن تشویق دانشجویان به پژوهش و تحقیق و تألیف مقالات علمی، خود نیز با آثار پژوهشی خود، دست‌اندرکاران نشریه را مدد نمایند تا نشریه، به طور منظم و با محتوایی شایسته، به مرحله نشر برسد و در آینده‌ای نزدیک حائز اعتبار علمی ‌ـ پژوهشی گردد.

در پایان ضمن سپاس از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران و مشاوران علمی نشریه، توفیقات روزافزون ایشان را از درگاه خداوند منان خواستارم.

مدیر مسئول


[ یکشنبه 92/9/24 ] [ 11:3 عصر ] [ سردبیر ] [ دیدگاه شما ]

شناسنامه نشریه
احـــــســـــــــن الــــحــــــدیــــــث دوفــــصــلــنــــامه عـلـمــی ـ تــخـصــصــی صاحب امتیاز: دانــشــکده علوم قرآنی خوی دانـشــــــگـاه عـلــوم و مـعـارف قـرآن کـریـم مـــــدیـــــر مــســـئـــــول: ولــی نـــوروزی ســــــردبــــــیـــــــر: نـــــوروز امــــیــــنــی مــــدیــــر اجــرایــــی: خـدابخش زحمتی نـشانی: خـوی، انـتـهای بلوار امام صادق کـــــد پـــــســـــتـــــی: 83314 ــ 58167 تــلـفــن: 4ـ2339821ـ0461 ـ داخـلـی 21 پـسـت الکترونیک:khoymag@quran.ac.ir
حدیث روز
آمار بازدیدهای ما


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 69610
Online User

mouse code

کد ماوس